کردیتینا - اعتبارسنجی بانکی

کردیتینا مرجع مقالات و مفاهیم اعتبار سنجی بانکی و استعلام گزارش رتبه و نمره ریسک بانکی

کردیتینا - اعتبارسنجی بانکی

کردیتینا مرجع مقالات و مفاهیم اعتبار سنجی بانکی و استعلام گزارش رتبه و نمره ریسک بانکی

  • ۰
  • ۰

امتیاز اعتباری معیاری از توانایی فرد در بازپرداخت مبلغ قرض شده است. این نمایش عددی اعتبار آنهاست. امتیاز اعتباری یک عدد 3 رقمی است که در محدوده 300-900 قرار می گیرد که 900 بالاترین عدد است. 

امتیازات اعتباری توسط دفاتر اعتباری کشور پس از در نظر گرفتن چندین فاکتور مانند طول سابقه اعتباری، سوابق بازپرداخت، استعلامات اعتباری و غیره محاسبه می شود.

وقتی برای کارت اعتباری یا وام از بانک NBFC درخواست می‌کنید، داشتن امتیاز اعتباری بالاتر ممکن است به شما این حق را بدهد که مزایای بیشتری مانند مبلغ وام بالاتر، نرخ بهره پایین‌تر و انتخاب دوره تصدی برای بازپرداخت وام دریافت کنید.

محدوده امتیاز

امتیاز CIBIL (یک عدد 3 رقمی) خلاصه ای از تاریخچه اعتباری را از چندین جزئیات در گزارش رتبه اعتباری مانند "پرس و جوها" و "حساب ها" ارائه می دهد. امتیاز CIBIL بین 300 تا 900 است. هر چه امتیاز CIBIL بالاتر باشد، دریافت وام یا کارت اعتباری آسان تر است. تاخیر در پرداخت و استعلام های متعدد منجر به کاهش امتیاز CIBIL می شود. هر امتیاز 750 و بالاتر به عنوان ایده آل در نظر گرفته می شود و شما واجد شرایط دریافت کارت های اعتباری و وام های مختلف خواهید بود. در صورتی که امتیاز اعتباری شما کمتر از 750 باشد، دریافت وام از NBFC و بانک ها برای شما دشوار خواهد بود.

در صورت تایید وام، اگر امتیاز CIBIL نزدیک به 750 باشد، نرخ بهره بالا خواهد بود. اگر امتیاز اعتباری پایین باشد، بانک ها و NBFC ها درخواست را رد می کنند. چهار بخش مهم گزارش اعتبار عبارتند از: استعلامات اعتباری، سوابق عمومی، تاریخچه حساب و خلاصه اعتبار. عوامل مختلفی که توسط CIBIL هنگام محاسبه امتیاز اعتبار در نظر گرفته می شود عبارتند از ترکیب اعتبار، اعتبارات جدید، مدت تصدی، استفاده از اعتبار، مانده اعتبار و سابقه بازپرداخت.

درک گزارش های اعتباری

گزارش های اعتباری شامل اطلاعات شخصی مانند آدرس فعلی و قبلی فرد، شماره تامین اجتماعی و سابقه اشتغال است. این گزارش‌ها همچنین شامل خلاصه‌ای از تاریخچه اعتباری مانند تعداد و نوع حساب‌های بانکی یا کارت اعتباری هستند که سررسید یا دارای وضعیت خوبی هستند و اطلاعات دقیق حساب مربوط به موجودی بالا، محدودیت اعتبار و تاریخ افتتاح حساب‌ها.

گزارش اعتباری یک تفکیک دقیق از تاریخچه اعتباری یک فرد است که توسط یک دفتر اعتباری تهیه شده است. دفاتر اعتباری اطلاعات مالی افراد را جمع‌آوری می‌کنند و بر اساس آن گزارش‌های اعتباری ایجاد می‌کنند و وام دهندگان از این گزارش‌ها همراه با جزئیات دیگر برای تعیین اعتبار متقاضیان وام استفاده می‌کنند.

در ایالات متحده، سه دفتر اصلی گزارش اعتبار وجود دارد: Equifax، Experian، و TransUnion. هر یک از این شرکت‌های گزارش‌دهنده اطلاعاتی در مورد جزئیات مالی شخصی مصرف‌کنندگان و عادت‌های پرداخت صورت‌حساب آن‌ها جمع‌آوری می‌کنند تا یک گزارش اعتباری منحصر به فرد ایجاد کنند. اگرچه بیشتر اطلاعات مشابه هستند، اغلب تفاوت های کوچکی بین این سه گزارش وجود دارد.

اقلام کلیدی

  • گزارش اعتباری خلاصه ای دقیق از تاریخچه اعتباری یک فرد است که توسط یک دفتر اعتباری تهیه شده است.
  • گزارش ها شامل اطلاعات شخصی، جزئیات خطوط اعتباری، سوابق عمومی مانند ورشکستگی، و لیستی از نهادهایی است که درخواست مشاهده گزارش اعتبار مصرف کننده را داشته اند.
  • سه دفتر اعتباری بزرگ - Equifax، Experian و TransUnion - هر کدام ملزم هستند هر سال یک گزارش رایگان به مصرف کنندگان ارائه دهند.
  • ۰۰/۱۲/۱۹

اعتبار بانکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی